Velkommen til Æbleblomsten

 

 

Æbleblomsten er en lille Rudolf Steiner børnehave og vuggestue med plads til 10 børn fra 0-7 år.

 

Vores dagligdag

Æbleblomsten er et privat pasningstilbud med plads til 10 børn i alderen 0-6 år. Vi er to voksne og har et par faste vikarer tilknyttet.

Udelivet er vigtigt, og vi opholder os meget i vores dejlige æblehave, hvor vi har vores bjælkehytte stående.

I haven laver vi mad over bål, luger bede, passer vores høns og andre daglige gøremål. Børnene deltager i det omfang de kan og vil, eller efterligner de voksnes gøremål i deres leg.

Vi tilbyder vegetarisk/biodynamisk madordning 3 dage om ugen, mandag og fredag har børnene madpakker med.

Rytme og genkendelighed er en vigtig del af hverdagen i Æbleblomsten. Vi har en fast dagsrytme (se nedenfor). Vores aktiviteter ligger på faste ugedag: Bagedag, suppedag mm. I løbet af året holder vi 8 årstidsfester.

Rytmen er med til at give børnene tryghed og en følelse af sammenhæng. Der igennem får børnene mere overskud til det sociale og til at fordybe sig i leg.

En dag i Æbleblomsten

kl. 6:30 Børnehaven åbner og vi tænder lys og laver morgengrød.

Kl. 9:00 Morgensamling, hvor vi synger årstidssange og laver fingerlege. Vi spiser et stykke frugt eller brød.

Kl. 9:20 Fri leg og forberedelse til frokost (f. eks. rive grøntsager, lave suppe, bage boller) og evt. tur med en lille gruppe børn eller vi filter, tegner, snitter eller andet.

Kl. 10:30 Middagsmad

Kl. 12:00 De små sover, og de store hører eventyr med efterfølgende hvilestund

Kl. 14:00 Eftermiddagsmad og efterfølgende er der fri leg

Kl. 15:45 Børnehaven lukker

                                                                                                  

 

Pædagogik

 

Vores pædagogik er baseret på Rudolf Steiners pædagogiske impulser. Vi tror derfor på, at børn kommer til verden med åbent sind og ubetinget tillid.

Det er vigtigt for os, at hvert enkelt barn har mulighed for at udvikle sine særlige evner og kreativitet. At være barn i denne verden kræver styrke, mod og handlekraft. For at disse egenskaber kan udvikle sig, kræver det tryghed, tid, nærvær og kærlighed. Dette er i centrum hos hos.


Derudover er vores dagsrytme er genkendelig og veksler mellem samlende aktivitet og fri leg. En sådan dagsrytme er med til at give tryghed.

Naturen spiller en vigtig rolle i Æbleblomstens dagsrytme. Vi mærker vind og vejr, laver mad over bål, omgås dyr og planter og drager omsorg for dem. Vi leger med jord, sten, vand og grene og går i det hele taget på opdagelse i naturen.
Vi tror på, at fortrolighed med naturen er med til at skabe et fundament af tryghed og tillid, som børnene kan tage med sig videre ud i verden.

At efterligne er et af de vigtigste elementer i små børns udvikling, og derfor er de voksne også beskæftiget med nødvendige, dagligdags opgaver, som børnene vil blive inddraget i, i det omfang de vil og kan. Det, at vi som voksne er forbilleder for børnene, det ligeså vel i sprogbrug som i vores indbyrdes samvær.

Forældresamarbejde

I Æbleblomsten er samarbejdet med forældrene et vigtigt omdrejningspunkt.

Vi lægger vægt på et tæt samarbejde om børnenes trivsel.
Vi mener desuden, at det er vigtigt for barnet at opleve en vis overensstemmelse mellem hjemmet og børnehaven. For at dette kan ske, må vi, som voksne, prioritere en åben dialog med hinanden.

Det er vores overbevisning og erfaring, at børn reagerer på det, de er omgivet af. Med dette mener vi, at hvis et barn reagerer uhensigtsmæssigt (fx græder meget, ikke vil sove, spise, sige farvel eller andet), har vi som voksne, i samarbejde med forældrene, noget vi skal forsøge at forstå. Det er aldrig barnet, der er problemet. Sammen skal vi forsøge at finde frem til, hvad barnet reagerer på.

Ifølge Rudolf Steiner må man, for at kunne opdrage andre, opdrage sig selv. Det er ikke, hvad man siger eller mener, der har en virkning på barnet, men derimod det, man gør, og den, man er som menneske.